Perimenopauza – sve što trebate znati

Može li provjera razine hormona pokazati da li je žena u menopauzi?

O vo je često pitanje u našoj ginekološkoj praksi. Odgovor ne može biti jednostavan s obzirom na to da su hormonalne promjene povezane s dobi normalne, a simptomi se kod različitih žena razlikuju.

Tako na primjer, jedna žena može imati prilično redovite menstrualne cikluse s postupnim smanjivanjem mjesečnica dok ih više ne bude, dok bi druga žena mogla biti pod utjecajem nepredvidivih i teških ciklusa dok se ne smire. Također i drugi simptomi (npr. valovi vrućine, noćno znojenje…) mogu varirati kod različitih osoba.

Na internetu imamo puno dostupnih informacija o ovoj temi, pa je iz njih ma kako ih sistematično pratili teško odrediti što je “normalno”. Ovdje ćemo razložiti o onom što je normalno a što ne i kako olakšati prijelaz ka menopauzi.

Koja je razlika između perimenopauze i menopauze?

Godine koje prethode menopauzi su prijelaz koji se naziva perimenopauza. Možda ćete biti iznenađeni promjenama s menstruacijama koje dolaze s godinama, osobito u srednjim ili kasnim 40-im godinama i ranim 50-im godinama.

Perimenopauza može trajati od 4 do 8 godina prije nego što menstruacije konačno prestanu. Računa se da je prosječna dob kada žene ulaze u menopauzu 51. godina. Nastanak menopauze se definira na način ako žena 12 mjeseci uzastopno nema menstruaciju.

Menopauza i Perimenopauza

Na nastanak menopauze utječu mnogi čimbenici, među kojima su način života i genetske predispozicije. Dobar pokazatelj bi mogao biti ulazak u menopauzu vaše majke ili sestre.

U praksi se dešava da prođe nekoliko tjedana ili mjeseci bez menstruacije da bi se ona opet desila.

Kada se javiti liječniku zbog simptoma perimenopauze?

Moramo razmotriti vrstu i ozbiljnost simptoma. Intenzitet simptoma se razlikuje od žene do žene.

Utječu li na kvalitetu vašeg života valovi vrućine ili noćno znojenje, vrijeme je da posjetite liječnika. Suhoća vagine i promjene libida također mogu negativno utjecati na kvalitetu života tijekom ovog prelaznog perioda u životu. S liječnikom možete razgovarati o različitim mogućnostima liječenja vazomotornih i vaginalnih simptoma, a zajedno možete dogovoriti plan kako riješiti ove simptome.

Nenormalno krvarenje je dobar razlog za posjet vašem ginekologu. Svako jako krvarenje (obilno krvarenje se definira kao natapanje jedne blazinice svaka 2 sata ili manje), prolazni ugrušci su razlog za posjet ginekologu. Ako ste prošli nekoliko ciklusa bez mjesečnice i u tom slučaju zakažite pregled ginekologa kako biste bili sigurni da je i to normalno.

Osim hormonske nadomjesne terapije postoji nekoliko drugih metoda i opcija koje pomažu u olakšavanju simptoma perimenopauze.

Ako ste prošli 12 mjeseci bez mjesečnice (čime ste ispunili kriterije za menopauzu), a nakon toga uslijedi epizoda krvarenja, također je vrlo važno zakazati pregled.
Tijekom perimenopauze može doći do promjene raspoloženja s hormonskim promjenama. Ovo se može manifestirati kao povećanje plačljivosti, pretjerane brige ili tjeskobe, ili lošeg raspoloženja kao što je depresija. Ometaju li promjene raspoloženja svakodnevne aktivnosti i to je razlog za posjet liječniku.

Što možete učiniti da smanjite valunge?

Čimbenici načina života mogu utjecati na ozbiljnost simptoma perimenopauze kod nekih žena, a male promjene mogu pomoći u poboljšanju kvalitete života. Na primjer, redovito vježbanje i tjelesna aktivnost nekoliko puta tjedno mogu pomoći u smanjenju jačine valunga. S ciljem vježbanja od 30-40 minuta, dobar cilj je 4-5 dana tjedno, a može uključivati aktivnosti poput hodanja, joge, pa čak i bavljenje vrtlarstvom ako intenzivne aktivnosti nisu vaša jača strana.

Vježbanje također ima dodatnu prednost otpuštanja endorfina za poboljšanje raspoloženja, povećanje razine energije i poboljšanje kvalitete sna. Isto tako, smanjenje unosa alkohola i kofeina može pomoći u boljoj regulaciji tjelesne temperature, također utječući i smanjujući vazomotorne simptome. Održavanje temperature niskom i spavanje s laganim pokrivačima može biti od pomoći za kontrolu noćnog znojenja, a smanjenje unosa kofeina može poboljšati kvalitetu sna.

Na tržištu postoje prirodni proizvodi dostupni bez recepta s biljnim sastojcima. Odlučite li na njihovu primjenu koristite ih oprezno jer bi mogli imati nepoznate interakcije s drugim lijekovima.

Perimenopauza – zaključak

Perimenopauza je prijelaz koji utječe na pojedine žene na različite načine i može biti zbunjujuće razdoblje. Ako imate pitanja o tome što je normalno, što očekivati ili kako poboljšati kvalitetu svog života tijekom perimenopauze i dalje, zakažite termin za razgovor s nama. Naš je cilj olakšati prijelaz, tako da možete uživati u svom životu bez ometanja uznemirujućih simptoma.

Leave a comment

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.